Statoil, norska kronan och "oljekrisen"


Jag har spanat på Statoil en längre tid och tycker det är ett riktigt fint bolag. Min förhoppning är att kunna köpa den när jag tycker både aktiekursen och kronkursen är låg. Bolaget har fin historik och en bra utdelningspolicy med fokus på utdelningstillväxt. I början av 2014 beslutade man dessutom att utdelningen skall betalas kvartalsvis. Utdelningsandelen är väldigt låg varpå vinsten kan sjunka kraftigt och Statoil kan ändå höja eller behålla utdelningen.

Under andra halvan av 2014 har oljepriset sjunkit mer och mer vilket pressar sektorn. Statoil har redan lanserat diverse besparingar och kring 2000 anställda har fått lämna sina jobb. Nu i november har oljepriset nått 4-års lägsta och Opecs besked att inte sänka produktionen talar för ett lågt oljepris för en tid framöver. Statoilaktien har backat kraftigt på beskedet och tagit den ner till ganska fina nivåer men jag tror vi får se än lägre nivåer. Oljebolagen har ju än så länge inte haft det RIKTIGT tufft. Det är ju nu det börjar bli tufft på riktigt för dem och ju längre de har det kämpigt desto större risk/möjlighet att aktien backar mer.

Norska kronan har också backat kraftigt på beskedet. Den är nu nere i lite drygt 1,06. Jag ser gärna att den är nere i 1,04 när/om jag köper Statoil. På sikt tror jag att NOK kommer pendla kring 1,08-1,14. Lyckas jag köpa vid 1,04 räknar jag kallt med 5% avkastning bara på valutan. Beroende på tajming när jag säljer naturligtvis.

I mina ögon är Statoil ett bra bolag med tillfälliga problem.

5 kommentarer:

  1. Passa dig utdelningen kan mycket väl halveras i Statoil och då får du ytterligare en surdeg i portföljen tillsammans med underpresteraren Ratos.

    SvaraRadera
  2. Då skulle jag bli väldigt ledsen. Vill inte vara med om en kamrat till Ratos i min väska. Väskan pallar av ett bolag som går dåligt över en tid men fler av den varan blir tungt.

    Ratos har gått dåligt en längre tid. Jag har fortfarande tro på bolagets förmåga att göra bra affärer men vi är inne i slutet på mitt tålamod...

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jag gick in i Statoil igår. Tror inte den norska staten vill halvera utdelningen. Den är redan konservativ. Drygt 5% medan man väntar på bättre tider.

    SvaraRadera
  4. Hur beskattas norsk utdelning i en ISK?

    SvaraRadera
  5. Hej peoreh,
    15% källskatt på utdelning från Statoil på ett ISK. Högst individuellt om man får skatten i retur. KF = garanterat skatten i retur!

    Fullständig info i blogginlägg i länken:

    http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-eller-kf.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

VIX index och stigande optionsintäkter

  VIX är något du kanske hört tuffa traders slänga sig med tidigare men inte känt någon mening eller intresse att sätta dig in i vad det är....