Avanza Zero vs Xact OMXSB Utd

Förra sommaren uppdaterade jag mitt förhållningssätt till vanliga fonder och efter det har jag köpt Avanza Zero istället för Xact OMXSB Utd. Den tidigare är helt fri från avgifter men följer ett smalare index.
Xact OMXSB Utd följer ett index på bortåt 100 st bolag och har historiskt gett lite bättre avkastning än SIX30RX som Avanza Zero följer.
Medan jag kommer köpa mer Avanza Zero framöver är jag nu sugen på att åter köpa fonden från Xact. Jag gillar det bredare indexet och förhoppningsvis presterar den lite bättre även i framtiden så den lilla avgiften om 0,15 procent vägs upp.

Nordnet har en gratis vanlig fond som följer samma index som Xact OMXSB Utd, den heter Nordnet Superfonden och är en bra fond. Jag gör alla mina nya affärer hos Avanza och varje gång jag är inne på mina depåer hos Nordnet blir jag ledsen och frustrerad över hur mycket sämre och svårnavigerad deras sajt är.
I kombination med att jag gillar att Xact OMXSB Utd är börshandlad och alltså kan säljas/köpas i realtid så gör detta att jag hellre köper Xact OMXSB Utd hos Avanza framför Nordnets Superfond.

Nästa gång jag handlar aktier/fonder blir nog i februari och då spanar jag på att köpa bla den här fonden från Xact. Fonden betalar utdelning cash i juni varje år.

Länk till Xact OMXSB Utd hos Avanza (affiliatelänk)

Info om affiliatelänkar.

18 kommentarer:

  1. Har du testat Nordnets nya site? Jag vet faktiskt inte om det blev bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggare helt klart..men inte så mycket mer än så länge. Tycker dom skulle slagit på stort direkt o kört allt på ett bräde.

      Nu blir det hopp fram o tillbaks för att funktioner saknas osv.

      Avanza äger.

      Petrusko, varför har du inte Nordnet också? Kör själv med ISK hos Avanza för svenska utdelningar, och utomlands KF hos Nordnet. Är ju ganska enkelt när man väl är igång och går utmärkt att hämta info från Avanza o handla hos Nordnet ifall avgiften är lägre etc.

      Att superfonden och Xact OMXSB Utd följer samma index visste jag inte. Det är ju perfekt, 0,15% mer till mig framöver! Men superfonden pyntar ingen utdelning va utan återinvesterar?


      /Andreas

      Radera
    2. Tjena,
      Är detta verkligen det de pratat om när de snackat om att uppdatera sin sajt? Den ser lite annorlunda ut det har jag snappat men tycker fortfarande den är svårnavigerad och har dålig info.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Det finns ju också en spread på närmare 0,3% som du slipper i en vanlig fond. Är man långsiktig spelar den inte så stor roll, men då är ju å andra sidan en fond lika bra. En fördel med en etf är ju dock att man kan komma ur på nolltid som du är inne på.

    En annan sak som kan vara bra att tänka på när det gäller etf:er som ger utdelning är att de inte är så lämpliga att ha i vanlig depå ur skattesynpunkt. Det finns ju en generell skatt på 30% på 0,4% av fondens marknadsvärde den 1 januari inkomståret - en skatt som infördes för att kompensera för att fonderna framöver skulle kunna återinvestera utdelningar utan skatteläckage precis som Luxemburgsfonder.

    Problemet är ju bara att om en fond ändå lämnar utdelning så blir man ju skattad för en förmån som sen inte utnyttjas (eftersom 30% dras på utdelningen i vanlig depå). Sett över många år kan det göra en ganska stor skillnad. Etf:er ska ju nämligen skattas precis som vanliga fonder enligt Skatteverket, men problemet försvinner med ISK eller KF då beskattningen sker på annat sätt där.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  3. Tycker du att courtage-avgiften för börshandlade fonder är något att beakta kontra Avanza Zero? Borde inte Xact OMXSB utd halka efter gratisfonder efter en lång period vid regelbundna nyinsättningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mot Avanza Zero så vinner nog Xact OMXSB Utd trots avgifter då det underliggande indexet presterar bättre.

      Ju längre man sparar regelbundet desto mindre väger courtagekostnaden i förhållande till ditt totala innehav. Apropå lång period regelbundna nyinsättningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tja petrusko,

    Du tror inte Nordnet Superfonden kommer ge bättre avkastning på sikt? Jag tänker att man ändå kanske inte är så aktiv i säljen på fonden. det blir ju lite i courtage också tänker jag.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jo visst kommer Nordnet Superfonden ge lite högre avkastning på lång sikt eftersom den följer samma index men är avgiftsfri. Jag slipper gärna den extra avkastningen av anledningar som jag redan nämner i inlägget.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Den nya Nordnet siten redovisar kostnaderna/avgifterna bättre, än den gamla. Däremot måste man börja genomföra ett köp av en fond andel, för att få en exakt bild av produkt- och transaktions kostnaderna.

    Så Avanza är fortfarande bättre och tydligare tycker jag.

    Mvh
    Antonios

    SvaraRadera
  6. Jag tycker den har blivit sämre, jag tycker texten är otydligare än i den gamla och sen är det för stort mellanrum mellan raderna, och hur man får fram transaktionshistoriken i den nya har jag inte fattat. Dessutom i den gamla sitens transaktionshistorik summerar de inte kolumnen vilket gör att jag som bokför mina utdelningar månad för månad får sitta med miniräknare och räkna ihop summan. I Avanza sköts det automatiskt.

    SvaraRadera
  7. Varför sätter du inte upp ett månadssparande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det går inte i börshandlade produkter. Jag vill dessutom handla olika belopp i olika värdepapper månad från månad. Nordnet slipper jag gärna att logga in på.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej Petrusko. Jag brukade också köpa denna Xact ETF, till dess att jag upptäckte att Handelsbanken sänkt avgiften på sin "normala" fond som följer OMXSB, se inlägg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Egon,
      Ja handelsbankens vanliga fond har 0,2% avgift och är bara lite dyrare men är ju då inte börshandlad som jag föredrar.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Månadssparat i XACT utd i ca 2 år fram tills förra månaden då jag sålde allt. Anledningen är att den avkastat dåligt jämfört med många andra index. Bara att gå in och jämföra på Avanza eller Nordnet med olika Index och man ser ganska tydligt att detta index inte avkastat särskilt bra. Bättre att i så fall betala lite extra och låta tex Didner och grabbarna göra jobbet. Kan förstår om man lever på utdelningar att denna produkt är bra eftersom det genererar kassaflöde i form av utdelningar. Men generellt sätt avkastar SIXRX bäst och då tycker jag även man ska ha en produkt som avkastar bättre än detta index.

    Mvh
    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Olle,
      Tack för din kommentar. SIXRX är ett index inklusive utdelning, det bör man tänka på när man jämför med Xact OMXSB Utd som är exklusive utdelning.

      Känner du till någon billig fond som följer SIXRX så är jag intresserad att höra om den. Tack på förhand.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jo jag är medveten om att SIXRX inkl. Utdelningar men även om man jämför med OMX30 och SPI så har inte Xact utd hängt med. Vet inte om någon fond följer RX men många jämför sig med den. Tex Carnegie Sverigefond och D O G aktiefond. Båda har överpresterat SIXRX och då tycker jag avgiften är värd pengarna. Sen vet man ju aldrig med framtiden...Men de har lyckats de senaste 20-30 åren. Vi får se.

      Mvh
      Olle

      Radera
    3. Hej!
      Håller med Olle där.
      Ibland är det bättre att betala lite mer
      för att få bättre avkastning.
      Didner&Gerges fonder är ju ett lysande
      exempel på detta.
      //Jojje

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...