Därför har amerikanska REITs backat


Jag får många frågor nu om varför diverse REITs har backat och svaret är att hela sektorn har backat. Anledningen är stigande räntor i USA och tron på fler höjningar. Detta medför att investerare får ett högre avkastningskrav och blir således villiga ett betala lägre. REITs är känsliga för ränteförändringar av denna anledning. De värderas delvis likt obligationer utefter riskfria räntan och slåss till del om samma investerares kapital.

Mitt främsta REIT-innehav är Realty Income som väger kring 6 procent av portföljen och som jag ägt i flera år. Nyligen passade jag på att öka i EPR Properties som jag gillar. De äger bla skolor och har en hög direktavkastning som de betalar månadsvis. Jag skrev nyligen ett inlägg om mitt senaste köp i EPR, länk till det här.

3 kommentarer:

  1. Kul att du skriver om lite amerikanska REIT:er nu när de är lite mer attraktivt värderade. Indexfonder i all ära, men de är rätt trist att läsa om även om de flesta borde ha det i sina portföljer. Hur ser du på OHI:s utdelning? Är den hållbar tror du, de har ju verkligen backat ganska mycket sista året.. // J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena J,
      Så länge inget drastiskt händer med hyresgästen som krånglar så har OHI god täckning för utdelningen. Rent teoretiskt tror jag de har täckning för utdelningen även om det brakar fullständigt med den där hyresgästen men det är ju en högst osäker situation om så skulle hända.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hejsan! Anser du att det är läge att köpa på sig Reits nu när dem är låga eller kommer dem att sjunka ytterligare tror du?

    Mvh Anders

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...